Saturday, January 27, 2007

Når nettene blir lange og buksa faller av




Vi ser stadig flere gamle damer som går med brodder på seg hele vinteren. Dette er helt greit, ute i kuldegrader og sterk vind, men har de helt glemt god folkeskikk? Broddene sitter på også etter at de er kommet inn. Har de sett seg selv i speilet? Har de ikke sett hvor dumt OG malplassert det ser ut å oppholde seg inne i 20 graders varme med brodder på de gamle skoene sine? Forventer disse eldre menneskene at vi ungdom skal ta dem på alvor? Og mens jeg er i sving for å kommentere gamlingenes kleskoder; strikkajakker, er det et vakkert syn? Hvem av mine medungdommer vil ha med seg et eldre menneske med strikkajakke på kafé? De som beveger seg ute med slike pensjonister, tør jeg påstå har mistet sin estetiske sans.

Jeg oppfordrer de med denne kleskoden å forklare for meg, som tydeligvis er for dum til å forstå, hva som signaliseres med denne koden. Hvordan skal vi dumme og kunnskapsløse individer forstå? Jeg har hørt at det er en protest mot uniformssamfunnet, der alle skulle være like i stilen uten et ytre særpreg. Ok, dette gir et ytre særpreg. Men jo flere som bruker denne koden, og som ikke tør og si at det er stygt, er på veg tilbake inn i en uniform.

Jeg har alltid trodd at en høflig gammel dame skal ta av seg strikkajakka når hun kommer inn, men i dag er det glemt. Koden av i dag signaliserer vel at god folkeskikk er på veg ut av samfunnet?

Klær skaper folk, sier vi nå om dagen. Jeg vil påstå at det alltid har vært slik. Men det verste jeg vet er denne strikkajakka. Så fort de tar på seg den, ser de ustelte og skitne ut. Kom igjen, gamlinger. Legg vekk strikkajakka når du er inne, sy om vademelsbuksene slik at de sitter pent, og opptre høflig overfor andre mennesker, ikke bare de voksne, men også slike ungdommer som meg. La meg håpe at året 2007 blir det året strikkajakka og den stygge vademelsbuksene forsvinner ut av klesbilde og motebilde.

2 comments:

I said...

Hadde publikummet på bloggen din hatt en snittalder på over 60, kunne dette blitt noe i nærheten av en artig diskusjon. Om jeg forstår deg riktig, er du egentlig litt furten fordi en eller annne bestemor har sagt at du har stygge sko. I så fall er du søt når du er sur;)

Godt å se at du poster igjen, har vært stille her en stund nå...

Unknown said...

En ting jeg lurer på er hvor ofte disse strikkejakkene blir vaska! Jeg har en del snåle kunder innom på en arbeidsdag, og det er mange rare og ganske illeluktene strikkejakker ute å går.